ارتباط جمعی

من یکی از دانشجویان رشته روابط عومی در مقطع کاردانی هستم

ارتباط جمعی

من یکی از دانشجویان رشته روابط عومی در مقطع کاردانی هستم

طرح درس پیش دبستانی (واحد کار وسایل ارتباط جمعی)

دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۳۴ ب.ظ
 
مربیان عزیز باید در فعالیتهای مختلف ، اعم از بحث و گفت و گو ، بازیها ، فعالیتهای
نمایشی ، قصه گویی ، تماشاشی تلویزیون و..... ، با کودکان درباره ارتباطات جمعی و
1- بعضی از وسایل مانند رادیو ، تلفن ، روزنامه و رایانه ( کامپیوتر ) ، برای ارتباط
افراد با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
2- با این وسایل می توان با مردم کشورهای دیگر نیز ارتباط برقرار کرد.
3- این وسایل ، ارتباط را سریعتر، راحتر و دقیقتر می کنند.
4- از وسایل ارتباط جمعی باید به درستی استفاده کرد.
5- بعضی از این وسایل با برق و بعضی با باطری کار می کنند.
6- این وسایل به اندازه ها وشکل های مختلفی وجود دارند.
 

7- روزنامه را هر روز می توان تهیه کرد و به وسیله آن ، اطلاعات تازه ای دریافت کرد.

8- صدای رادیو و تلویزیون را نباد زیاد بلند کنیم ؛ چون باعث اذیت دیگران می شود.


9- تلفن را نباید زیاد مشغول نگه داریم ؛ چون ممکن است کسی کار ضروری داشته باشد.


10- بعضی از این وسایل ، شخصی هستند و در هر خانه ای یافت می شوند؛ مانند: تلفن


و رادیو وبعضی نیز عمومی هستند و در جاهای مختلف وجود دارد ؛ مانند: تلفنهای


 عمومی در خیابان و رایانه و در شرکتها و محیطهای دیگر.


واژگان مناسب برای زبان آموزی:

 

- رادیو                    - تلویزیون                       - رایانه( کامپیوتر)


- روزنامه                - گوشی تلفن                     - ضبط کردن


- پیچ رادیو               - تلفن عمومی                    - تلویزیون رنگی و سیاه وسفید

 
- تلفن سیار               - تلفن روی میزی                - تلفن دیواری

 
- صفحه تلویزیون       - موبایل                         - آسته و بلند کردن صدای تلویزیون

 

 

هدفها:

1-    کودکان باید بتوانند تلویزیون ، رادیو، رایانه ، تلفن را به عنوان وسایلی که برای


راحتی ، ارتباط آسانتر و دقیقتر و بالا بردن اطلاعات مردم تهیه شده بشناسند.


2-    کودکان باید چگونگی ارتباط ساده از طریق این وسایل را یاد بگیرند ؛

3-    کودکان باید یاد بگیرند که در هنگام استفاده از این وسایل ، چه نکاتی را رعایت


کنند که برای خودشان و دیگران مشکلی به وجود نیاید.



فعالیتهای پیشنهادی:

1-  یک رادیو رادر محل دید کودکان روی میز قرار دهید و سعی کنید در هنگام پخش برنامه کودک (برای مثال ساعت 10 صبح ) آن را برای کودکان روشن کنید تا کودکان برنامه مورد علاقه شان را گوش کنند . سپس از آنها درباره برنامه هایی که از رادیو می شنوند ، سوالهایی بکنید برای مثال :

 

-         چرا نباید صدای رادیو را زیاد کنیم ؟


-         چرا ما نباید با رادیو بازی کنیم و آن را دست کاری کنیم ؟


-         آیا می توانید شکل و اندازه های رادیو را که تا حالا دیده اید ، بگویید؟ (کوچک ،


بزرگ ، رادیو با ضبط ، رادیو با رنگ قرمز ، چهارگوش ریال گردو..........)


-         رادیو برای ما چه استفاده هایی دارد؟


- از آنها بخواهید تصویر یک رادیو یا رادیوی خانه خودشان را روی کاغذ بکشند و

رنگ کنند.

 

-    یک تلفن پلاستیکی یا تلفن معمولی مستعمل را در اختیار گروه های کوچک کودکان قرار دهید تا با استفاده از آن به دوست خود تلفن کنند و به صورت نمایشی نشان دهند که وقتی به کسی تلفن می کنیم ، معمولاً چه چیزهایی می گوییم . اگر کسی به ما تلفن بزند ، اول چه می گوویم؟و....

 

-    سعی کنید تصویر هایی از تلفن های مختلف ( روی میزی ، دیواری و...) تهیه کنید و در محل دید کودکان قرار دهید تا درباره آنها و طرز استفاده آنها ، صحبت کنند.

 

-         به کودکان بگویید که تلفن سیار را می توان در همه جا مورد استفاده قرار داد .

برای مثال در خانه ، ماشین ، اداره ، خیابان و...سپس فرصت دهید تا کودکانی که تجربه دیدن آن را داشته اند ، دربازه اش صحبت کنند.

-    تقریباً همه کودکان در خانه یا در محلهای دیگر ، از تلویزیون استفاده کرده اند . از آنها درباره برنامه هایی که از تلویزیون می بینند ، سئوال کنید . برای مثال :

-         چه برنامه هایی را می بینید؟


-         چه وقتهایی از تلویزیون استفاده می کنید ؟


-         هنگام استفاده از تلویزیون ، در کجا باید بنشینیم (در چه فاصله ای از تلویزیون)


-         چرا نباید صدای تلویزیون را زیاد کنیم ؟


-         سعی کنید تلویزیون مهد را در هنگام استراحت کودکان ، برای آنها روشن کنید تا((برنامه کودک))را ببینند


-         به آنها فرصت دهید تا درباره کارتونها و فیلمهایی که ازاین طریق می بینند، صحبت کنند.

تذکر: حتماً ذکر کنید که نباید زیاد نزدیک بنشینیم ؛ چون برای چشمهایمان ضرر دارد . صدای آن را نباید زیاد کنیم ؛ چون ممکن است همسایه ها یا افراد دیگر خانه ناراحت شوند . نباید با تلویزیون بازی کنیم و به پیچها و دکمه ها و صفحه آن را دست بزنیم ؛ چون علاوه بر خراب شدن ، خطر هم دارد.

 

-         به آنهافرصت دهید تا تلویزیون ساده ای را نقاشی و رنگ آمیزی کنند و تجربیات خود را در این باره ، بیان کنند.

 

-    کودکان معمولاً از طریق تصویرها ف رسانه ها یا حتی به محیطهای مختلف و دیدن با دستگاه رایانه و شکل آن آشنا شده اند . به این منظور از کودکان بپرسید :

 

-         آیا تا به حال رایانه دیده اند؟

 
-         فکر می کنید رایانه برای چیست؟


-         با دکمه های رایانه چه می کنند ؟

 
-         صفحه رایانه چه چیزهایی را نشان می دهد ؟


-         رایانه شبیه به چه دستگاه یا وسیله دیگری است؟

سپس پاسخها را به صورت ساده و قابل فهم کودکان ، تصحیح کنید و برای آنها بگویید که با رایانه اطلاعات را سریعتر ،دقیقتر ئ راحت تر دریافت می کنیم . به وسیله رایانه می توان با افراد دیگر دنیا نیز ارتباط برقرار کرد.

 
-         بگذارید تجربه خود را نقاشی کنند و جعبه دکمه ها یا صفحه رایانه را به صورت ساده نقاشی کرده و رنگ کنند.

    - چند نوع روزنامه و مجله معمول ، به ویژه اگر اطلاعاتی در مورد کودکان باتصویرهای رنگی چاپ شده باشد ، را به مهد کودک بیاورید و روی میز بزرگی قرار دهید . از کودکان بخواهید تا آنها را مورد مشاهده قرار دهند و مانند وقتی که به نمایشگاه کتاب می روند ، فقط آنه را ورق بزنند و نگاه کنند. سپس در مورد آنه از شما سئوال کنند. برای انها توضیح دهید که روزنامه ها و مجله های مختلف اطلاعات زیادی و سریعی را به ما می دهند . ما از طریق این نوشته ها و اطلاعات ، هم با خبرهای مردم و اخبار تازه آشنا می شویم و هم اوقات فراغت خود را با مطالب خوب و جدید پر می کنیم
  • abolfazl dorodi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی