طرح درس پیش دبستانی (واحد کار وسایل ارتباط جمعی)
دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۳۴ ب.ظ
مربیان عزیز باید در فعالیتهای مختلف ، اعم از بحث و گفت و گو ،
بازیها ، فعالیتهای
نمایشی ، قصه گویی ، تماشاشی تلویزیون و..... ، با کودکان درباره ارتباطات جمعی و
1- بعضی از وسایل مانند رادیو ، تلفن ، روزنامه و رایانه ( کامپیوتر ) ، برای ارتباط
افراد با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
2- با این وسایل می توان با مردم کشورهای دیگر نیز ارتباط برقرار کرد.
3- این وسایل ، ارتباط را سریعتر، راحتر و دقیقتر می کنند.
4- از وسایل ارتباط جمعی باید به درستی استفاده کرد.
5- بعضی از این وسایل با برق و بعضی با باطری کار می کنند.
6- این وسایل به اندازه ها وشکل های مختلفی وجود دارند.
نمایشی ، قصه گویی ، تماشاشی تلویزیون و..... ، با کودکان درباره ارتباطات جمعی و
1- بعضی از وسایل مانند رادیو ، تلفن ، روزنامه و رایانه ( کامپیوتر ) ، برای ارتباط
افراد با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
2- با این وسایل می توان با مردم کشورهای دیگر نیز ارتباط برقرار کرد.
3- این وسایل ، ارتباط را سریعتر، راحتر و دقیقتر می کنند.
4- از وسایل ارتباط جمعی باید به درستی استفاده کرد.
5- بعضی از این وسایل با برق و بعضی با باطری کار می کنند.
6- این وسایل به اندازه ها وشکل های مختلفی وجود دارند.

7- روزنامه را هر روز می توان تهیه کرد و به وسیله آن ، اطلاعات تازه ای دریافت کرد.
8- صدای رادیو و تلویزیون را نباد زیاد بلند کنیم ؛ چون باعث اذیت دیگران می شود.
9- تلفن را نباید زیاد مشغول نگه داریم ؛ چون ممکن است کسی کار ضروری داشته باشد.
10- بعضی از این وسایل ، شخصی هستند و در هر خانه ای یافت می شوند؛ مانند: تلفن
و رادیو وبعضی نیز عمومی هستند و در جاهای مختلف وجود دارد ؛ مانند: تلفنهای
عمومی در خیابان و رایانه و در شرکتها و محیطهای دیگر.
واژگان مناسب برای زبان آموزی:
- رادیو - تلویزیون - رایانه( کامپیوتر)
- روزنامه - گوشی تلفن - ضبط کردن
- پیچ رادیو - تلفن عمومی - تلویزیون رنگی و سیاه وسفید
- تلفن سیار - تلفن روی میزی - تلفن دیواری
- صفحه تلویزیون - موبایل - آسته و بلند کردن صدای تلویزیون
هدفها:
1- کودکان باید بتوانند تلویزیون ، رادیو، رایانه ، تلفن را به عنوان وسایلی که برای
راحتی ، ارتباط آسانتر و دقیقتر و بالا بردن اطلاعات مردم تهیه شده بشناسند.
2- کودکان باید چگونگی ارتباط ساده از طریق این وسایل را یاد بگیرند ؛
3- کودکان باید یاد بگیرند که در هنگام استفاده از این وسایل ، چه نکاتی را رعایت
کنند که برای خودشان و دیگران مشکلی به وجود نیاید.
فعالیتهای پیشنهادی:
1- یک رادیو رادر محل دید کودکان روی میز قرار دهید و سعی کنید در هنگام پخش برنامه کودک (برای مثال ساعت 10 صبح ) آن را برای کودکان روشن کنید تا کودکان برنامه مورد علاقه شان را گوش کنند . سپس از آنها درباره برنامه هایی که از رادیو می شنوند ، سوالهایی بکنید برای مثال :
- چرا نباید صدای رادیو را زیاد کنیم ؟
- چرا ما نباید با رادیو بازی کنیم و آن را دست کاری کنیم ؟
- آیا می توانید شکل و اندازه های رادیو را که تا حالا دیده اید ، بگویید؟ (کوچک ،
بزرگ ، رادیو با ضبط ، رادیو با رنگ قرمز ، چهارگوش ریال گردو..........)
- رادیو برای ما چه استفاده هایی دارد؟
- از آنها بخواهید تصویر یک رادیو یا رادیوی خانه خودشان را روی کاغذ بکشند و
رنگ کنند.
- یک تلفن پلاستیکی یا تلفن معمولی مستعمل را در اختیار گروه های کوچک کودکان قرار دهید تا با استفاده از آن به دوست خود تلفن کنند و به صورت نمایشی نشان دهند که وقتی به کسی تلفن می کنیم ، معمولاً چه چیزهایی می گوییم . اگر کسی به ما تلفن بزند ، اول چه می گوویم؟و....
- سعی کنید تصویر هایی از تلفن های مختلف ( روی میزی ، دیواری و...) تهیه کنید و در محل دید کودکان قرار دهید تا درباره آنها و طرز استفاده آنها ، صحبت کنند.
- به کودکان بگویید که تلفن سیار را می توان در همه جا مورد استفاده قرار داد .
برای مثال در خانه ، ماشین ، اداره ، خیابان و...سپس فرصت دهید تا کودکانی که تجربه دیدن آن را داشته اند ، دربازه اش صحبت کنند.
- تقریباً همه کودکان در خانه یا در محلهای دیگر ، از تلویزیون استفاده کرده اند . از آنها درباره برنامه هایی که از تلویزیون می بینند ، سئوال کنید . برای مثال :
- چه برنامه هایی را می بینید؟
- چه وقتهایی از تلویزیون استفاده می کنید ؟
- هنگام استفاده از تلویزیون ، در کجا باید بنشینیم (در چه فاصله ای از تلویزیون)
- چرا نباید صدای تلویزیون را زیاد کنیم ؟
- سعی کنید تلویزیون مهد را در هنگام استراحت کودکان ، برای آنها روشن کنید تا((برنامه کودک))را ببینند
- به آنها فرصت دهید تا درباره کارتونها و فیلمهایی که ازاین طریق می بینند، صحبت کنند.
تذکر: حتماً ذکر کنید که نباید زیاد نزدیک بنشینیم ؛ چون برای چشمهایمان ضرر دارد . صدای آن را نباید زیاد کنیم ؛ چون ممکن است همسایه ها یا افراد دیگر خانه ناراحت شوند . نباید با تلویزیون بازی کنیم و به پیچها و دکمه ها و صفحه آن را دست بزنیم ؛ چون علاوه بر خراب شدن ، خطر هم دارد.
- به آنهافرصت دهید تا تلویزیون ساده ای را نقاشی و رنگ آمیزی کنند و تجربیات خود را در این باره ، بیان کنند.
- کودکان معمولاً از طریق تصویرها ف رسانه ها یا حتی به محیطهای مختلف و دیدن با دستگاه رایانه و شکل آن آشنا شده اند . به این منظور از کودکان بپرسید :
- آیا تا به حال رایانه دیده اند؟
- فکر می کنید رایانه برای چیست؟
- با دکمه های رایانه چه می کنند ؟
- صفحه رایانه چه چیزهایی را نشان می دهد ؟
- رایانه شبیه به چه دستگاه یا وسیله دیگری است؟
سپس پاسخها را به صورت ساده و قابل فهم کودکان ، تصحیح کنید و برای آنها بگویید که با رایانه اطلاعات را سریعتر ،دقیقتر ئ راحت تر دریافت می کنیم . به وسیله رایانه می توان با افراد دیگر دنیا نیز ارتباط برقرار کرد.
- بگذارید تجربه خود را نقاشی کنند و جعبه دکمه ها یا صفحه رایانه را به صورت ساده نقاشی کرده و رنگ کنند.
- چند نوع روزنامه و مجله معمول ، به ویژه اگر اطلاعاتی در مورد کودکان باتصویرهای رنگی چاپ شده باشد ، را به مهد کودک بیاورید و روی میز بزرگی قرار دهید . از کودکان بخواهید تا آنها را مورد مشاهده قرار دهند و مانند وقتی که به نمایشگاه کتاب می روند ، فقط آنه را ورق بزنند و نگاه کنند. سپس در مورد آنه از شما سئوال کنند. برای انها توضیح دهید که روزنامه ها و مجله های مختلف اطلاعات زیادی و سریعی را به ما می دهند . ما از طریق این نوشته ها و اطلاعات ، هم با خبرهای مردم و اخبار تازه آشنا می شویم و هم اوقات فراغت خود را با مطالب خوب و جدید پر می کنیم
- ۹۳/۰۳/۱۲