ارتباط جمعی

من یکی از دانشجویان رشته روابط عومی در مقطع کاردانی هستم

ارتباط جمعی

من یکی از دانشجویان رشته روابط عومی در مقطع کاردانی هستم

تعریف ارتباط جمعی

شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۳۷ ب.ظ

عبارتست از رساندن اطلاعات ، انتقال اندیشه ها ، ایده ها و برداشت ها به عده زیادی از انسانها در یک زمان بدون در نظر گرفتن مکان و مرزهای جغرافیایی
 

ارتباطات :
1 ) برون مرزی 2 ) درون مرزی
مخاطب : مخاطب هدف اصلی وسایل ارتباط جمعی در جهت انتقال پیام
مخاطب کسی است که محتوای پیام به او مربوط می شود . سهمی از پیام داشته و پیام به منافع و مصالح وی مرتبط می باشد .
دشوارترین قسمت برای عملکرد بهینه وسائل ارتباط جمعی این است که مفهوم و معنی پیا م برای همه دریافت کنند گان یکسان نمی باشد . به عبارت دیگر معنای پیام در ذهنیت های مختلف متفاوت بوده و افراد با توجه به بسیاری از عوامل از جمله فرهنگ ، جایگاه اجتماعی و تربیت مفهوم خاصی را از یک پیام دریافت می کنند .
افکار عمومی : پدیده ای است اجتماعی که حاصل عکس العمل اذهان مخاطبان به وسائل ارتباط جمعی می باشد . این افکار حاصل جمع آوریهای جداگانه افراد نبوده بلکه پدیده ای است سازمان یافته ، محصول ارتباطات و اثرات متقابل آن .
 

رابطه مخاطب با رسانه ها :
الف ) هر چه رسانه بگوید همان می شود . رسانه به رفتار مخاطب شکل داده و رفتارهای همگانی و کلیشه ای پدید می آورد .
ب ) مخاطب موجودی سرسخت و فعال است ، خود را در معرض هرپیامی قرار نمی دهد و پیامی را بر می گزیند که با ذهنیت هایش همخوانی داشته باشد .
ج ) رسانه های همگانی در جهتی حرکت می کنند و مسیری را برای فعالیت بر می گزینند که با گزینش مخاطب تناسب داشته باشد .
مخاطب :
1 ) ملی 2 ) فرا ملی
اثرات ناشی از تبدیل شدن مخاطبان ملی به فراملی :
الف – افزایش ضریب آگاهی و تفکر جوامع
ب - تغییر در مفاهیم اجتماعی و ایجاد غالب های جدید برای آنها
د – ایجاد تعاملات جدید در زمینه های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی بین جوامع
 

آثار وسائل ارتباط جمعی بر جامعه :
1 – ایجاد انگیزه ها و نگرشهای مثبت و منفی در جامعه
2 – ایجاد و رشد رفتارهای مقبول و غیر مقبول اجتماعی
3 – افزایش یا کاهش مشروعیت های سیاسی حکومتها در دنیا
4 – ایجاد هماهنگی یا از هم گسیختگی فکری در جامعه و پی ریزی افکار عمومی
 

تعریف امنیت :
بطور کلی توان یک ملت یا یک فرد در حفظ ارزش های داخلی در مقابل تهدیدات خارجی را امنیت می گویند .
تاثیر رسانه های جمعی بر امنیت جامعه :
1 – ایجاد یک هویت عمیق و ریشه دار ملی یا ترویج بی هویتی
2 – ایجاد حس مسئولیت و حساسیت درقبال مصالح عمومی و عمل به قانون
3 – شکل دادن به افکار عمومی متناسب با مقتضیات امنیتی ، سیاسی و اقتصادی و ...
4 – افزایش ضریب اعتماد افکار عمومی نسبت به حاکمیت
 

گزارش :
در معنای لغوی عبارتست از شرح و تفسیر کردن ، خبر دادن ، اطلاع دادن، تبلیغ و جستجو کردن ، رسانیدن ، انجام دادن ، اظهار کردن و اداکردن
گزارش : عبارتست از بیان تشریحی و توصیفی یک خبر، رویداد یا موضوع اجتماعی به عبارت دیگر گزارش ، هنر بیان مستقیم یا غیر مستقیم واقعیت هاست .
 

انواع گزارش :
1 ) خبری 2 ) غیر خبری
ساختار :
عنوان
مقدمه
متن اصلی
نتیجه ( انتقادات و پیشنهادات ) به ازای هر انتقاد، راه حل را نیز بیان کنید .

سئوالات :
1- تعریف ارتباط ( طبق نظریه میکی اسمیت یا کولی ) ؟
2- مفهوم دهکده جهانی چیست ؟
3- پیامدهای ارتباطات در جوامع انسانی را بطور کلی نام برده ، برای هرکدام دو مورد را بیان کنید؟
4- تعریف افکار عمومی را بنویسید؟
5- مخاطب را در ارتباط با پیام تعریف کنید ؟
6- رابطه مخاطب با رسانه ها را بنویسید؟
7- آثار وسایل ارتباط جمعی بر جوامع را بنویسید؟

تعریف گزارش خبری :
گزارش خبری نوعی تکنیک انتقال پیام به مخاطب از جریان یک واقعه یا رویداد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی می باشد که در آن ابتدا خبر یک رویداد مهم اتفاق افتاده شده در سطح جامعه پخش سپس گزارشگر به سراغ آن رفته و از زوایای گوناگون به آن می پردازد.

گزارش غیر خبری :
نوعی تکنیک انتقال پیام به مخاطب می باشد که در آن گزارشگر به تحقیق ، توصیف یا تحقیق و توصیف یک رویداد می پردازد.
انواع گزارش غیر خبری :
الف ) گزارش تحقیقی
ب) گزارش توصیفی
ج) گزارش تحقیقی ، توصیفی

تفاوت های گزارش های تحقیقی و توصیفی :
1 - گزارش های تحقیقی حاصل یافته های علمی و مستندات است . اما گزارش های توصیفی حاصل تحلیل و ادراکات حسی گزارشگر است .
2 – گزارش های تحقیقی در رسانه های تخصصی بیشتر کاربرد دارند ، اما گزارش های توصیفی در رسانه های عامه پسند.
3 – گزارش های تحقیقی بیشتر به ریشه یابی مطالب می پردازند و وارد عمق موضوعات می شوند ، در حالی که گزارش های توصیفی در سطح موضوعات حرکت می کنند.
4 – گزارش های تحقیقی مستقیما با درک عقلانی مخاطب در ارتباطند ، در حالی که گزارش های توصیفی در ابتدا با درک حسی بعد با درک عقلانی مخاطب در ارتباطند .

گزارش تحقیقی ، توصیفی :
این نوع گزارش تلفیقی از گزارش های توصیفی و تحقیقی است که در آن سعی می گردد مطالب تحقیقی همراه با مطالب توصیفی در قالبی خواندنی تر و جذاب تر برای مخاطب بیان شود.
مراحل مختلف تهیه گزارش :
1- پیدا کردن موضوع (سوژه )
2- گرد آوری اطلاعات در رابطه با سوژه
3- تنظیم گزارش
راههای جمع آوری اطلاعات :
1- استفاده از اسناد و مدارک ( پیشینه تحقیق ، کتابخانه ای ، اینترنت ، ماهواره ، منابع و ماخذ)
2- مصاحبه ، تهیه پرسشنامه ، انجام نظر سنجی
3- مشاهده میدانی
4- مشاوره با مسئولان و کارشناسان مرتبط با موضوع

خلاصه نویسی : (چکیده) Abstract
چکیده یک نوشته ، خلاصه ای است دقیق و صحیح از یک نوشته که ممکن است شامل فشرده تمام مطالب مهم یا فشرده قسمت های ویژه یا فهرستی از محتوی آن نوشته باشد ، بعبارت دیگر چکیده ارائه مختصر شده صحیح و واضح از محتوای یک مدک است .
چکیده نویسی : Abstracting
عبارت است از فرآیند پردازش چکیده و در بردارنده ای از مراحل تهیه خلاصه ای از یک کتاب ، مقاله ، انواع گزارش ، فیلم ، سی دی و غیره که شامل نکات اساسی آن باشد.
چکیده نامه : Abstrctingbulletin
مجموعه ای است که در بر گیرنده چکیدههای مطالب اساسی کتاب ها ، جزوه ها و نشریات است . چکیده نامه جزو منابع تحقیقاتی دست دوم قرار دارد، زیرا چکیده یک متن نمی تواند همه اطلاعات مورد لزوم را در اختیار استفاده کننده قرار دهد و تنها راهنمای او می تواند باشد.
نخستین نشریه ادواری چکیده نویسی در سال 1665 میلادی در پاریس منتشر شد که هنوز هم منتشر می شود و نخستین مجله چکیده در ایران در سال 1348 در زمینه علوم اجتماعی توسط مرکز اسناد و مدارک علمی ایران به چاپ رسیده است .
خصوصیات یک چکیده خوب :
1- پاسخ دهی به خواست مخاطبان ، یعنی چکیده باید با توجه به نیاز همه مخاظبان تهیه شود بدون توجه به تمایلات گروه خاص .
2- وضوح و روشنی یک چکیده ، یعنی باید بازتابی از مدرک اصلی باشد و تصویری روشن و گویا از متن اصلی ارائه دهد.
3- کوتاه نویسی ، یعنی چکیده همواره از متن اصلی کوتا تر بوده و بهتر آن است که در حد یک پاراگراف باشد و در آن نباید برای بیان مفاهیم واضح واژه های اضافی بکار برده شود واز بکار گیری بیش از حد مترادف ها (هم معنی ها ) و آوردن صفات متعدد خودداری شود.
4- گزیده نویسی و آوردن نکات مهم ، یعنی زبده ترین مطالب باید از متن اصلی استخراج و در قالب جملاتی کوتاه بیان شود و ضمن پرداختن به جوهره اصلی متن از ورود به مباحث حاشیه ای پرهیز نماید.
5- ساده و روان نویسی ، یعنی در تهیه چکیده از زبان رایج استفاده گردد و از آوردن عبارات و جملات نامصطلح پرهیز گردد و از بکارگیری کلمات و عبارات گنگ و دو پهلو و مبهم خودداری شود.
6- امانت داری ، یعنی در تهیه چکیده از متن هدف و پیام اصلی نویسنده باید بطور کامل و صحیح منتقل گردد و نباید مورد تحریف یا تغییر قرار گیرد
7- انسجام و هماهنگی ، یعنی جملات باید پیوسته منسجم و با چینشی منطقی بدنبال هم بیاید و نباید منفصل و از هم جدا باشد.
8- پرهیز از تکرار ، یعنی باید از تکرار و ارائه یک مطلب از دو راه پرهیز شود.
9- گزارشی بودن چکیده ، یعنی افکار و عقاید شخصی نباید در چکیده دخالت داده شوند و چکیده نویسی باید از تفسیر ، ارائه نظر و انتقاد خودداری نماید و تنها آنچه را در متن اصلی است گزارش نماید.
10- رعایت نکات ویرایش و دستوری ، در یک چکیده رعایت نکات دستوری و ویرایش و نیز هماهنگی و یکنواختی زمان افعال الزامی است .
11- کامل بودن جملات ، جملات باید کامل باشند و افعال ، حروف اضافه و حروف تعریف نباید حذف شوند ، بنابراین از آوردن عبارت های کوتاه و بریده بریده پرهیز شود.
12- خبری بودن جملات ، باید از بکار بردن جمله های سئوالی و جملاتی که بیان کننده شک و تردید و تعجب باشد خودداری گردد.
13- رعایت سبک نویسنده ، علیرغم اینکه چکیده نویسی امری است فنی و تخصصی باید سبک و چینش مطالب در چکیده آینه ای از سبک و نظم نویسنده باشد.

ماخذ شناسی :
در مواردی که چکیده جدای از متن اصلی عرضه می شود ، لازم است ماخذ کتاب شناسی اصلی ارائه گردد.
روش چکیده نویسی :
مرحله اول : آشنایی کامل با مدرک
در این مرحله لازم است چکیده نویسی با دقت بسیار و در صورت لزوم چندین بار متن مورد نظر را خوانده تا از اهداف نویسنده و از نتیجه گیری های او مطلع شود.
مرحله دوم : تفکیک مطالب اصلی و لازم از مطالب فرعی و حاشیه ای
محورها و مطلب اصلی عبارتند از :
الف ) عنوان
ب) اولین جمله چکیده باید اصل موضوع مقاله را بیان کند.
ج ) اهداف مقاله
د )‌ روش ها
ح ) نتایج ، یافته ها و دست آوردها
چ ) تاکیدات ، اولویت ها ، نظم و چینش کلمات اصلی نویسنده
خ ) ارقام و آمار مهم
ذ ) نظریه های جدید اصطلاحات تازه و پیش فرض های جدید
مطالب فرعی و حاشیه ای عبارتند از :
الف ) مقدمه ها و زمینه چینی های ورود به بحث اصلی
ب ) تاریخچه بحث
ج ) نقل تفصیلی مطالب
د ) آوردن نمونه های تاریخی و مثالها
ح ) درج مطالب حاشیه ای و بی ارتباط با موضوع
چ ) مطالب تکراری
خ ) عبارات و جملات مترادف و هم مضمون
ذ ) آوردن مطالب روشن وبدیهی
و ) جملات معترضه و اشارات تفسیری که آوردن آنها موجبات غیر تخصصی کردن چکیده را فراهم آورد.
مرحله سوم : یادداشت برداری ( تهیه پیش نویس چکیده )
در این مرحله مطالب و موارد غیر اصلی حذف و مطالب اصلی و مهم مدارک استخراج می گردد و از انتقال کلمات زائد و عبارات طولانی از مدرک به چکیده خودداری شده و طرح کلی چکیده آماده می گردد.
مرحله چهارم : کنترل ، ویرایش و اصلاح پیش نویس
در این بخش ضروری است چکیده پیش نویس از نطر نقطه گذاری ، املاء درست کلمات حذف مطالب غیر اصلی و رعایت اختصار کنترل و ویرایش گردد.
مرحله پنجم : نگارش چکیده

انواع چکیده ها:
الف ) چکیده تمام نما
این نوع چکیده آینه ای تمام نما و روشن از فشرده تمامی بحث های اصلی و یافته های مدرک اصلی است . چکیده تمام نما طولانی تر از سایر چکیده هاست . گزارشات کوتاه و مقالات مجله چکیده هایی در حد 100 تا 250 کلمه را طلب می کنند ، اما در چکیده تمام نما حجم اطلاعاتی که چکیده ارائه می نماید از لحاظ کیفی با حجم اطلاعات ارائه شده با مدرک اصلی متناسب می باشد .
ب ) چکیده راهنما :
این نوع چکیده در بردارنده تمامی مباحث اساسی و یافته های مدرک اصلی نیست بلکه از بین مطالب اساسی ، مطالب مهمتر را برگزیده و ارائه می کند ، این چکیده برای نشان دادن خلاصه مذاکرات کنفرانس های علمی و تخصصی ماخذ شناسی و کتاب شناسی هااستفاده می گردد.
ج ) چکیده های تمام نما راهنما :
این نوع چکیده مناسب تر از چکیده های تمام نما و راهنمای محض است قسمتهایی از این چکیده به سبک تمام نما نوشته می شود ، در حالیکه از بخش های دیگر چکیده راهنما تهیه می شود که با این سبک می توان حداکثر اطلاعات را در حداقل حجم ارائه نمود .
منابع :
چکیده نویسی مفاهیم و روشها - محمد تقی مهدوی - مرکز اسناد و مدارک علمی ایران
مرزهای نو در اطلاع رسانی - علی اصغر شیری - انتشارات چرتکه
تحلیل موضوعی و نمایه سازی - ترجمه علی مزینانی - کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
چکیده و چکیده نامه - پریچهر اعتمادی - نشریه فنی مرکز اطلاع رسانی علمی ایران

رسانه ها :
مطبوعات
رادیو
تلویزیون
تعریف ویراستار:
ویراستار شخصی است که ضمن پالایش پیام از نقطه نظر تخصصی ، با حذف یا افزودن مفاهیم و علامت گذاری های پذیرفته شده ، معانی و اهداف موضوع را برای مخاطب روشنی بخشیده و کارکردهای پیام را افزایش می دهد.

اهداف ویراستاران:
1- کمک به سلامت ادبی پیام
2- ایجاد جذابیت بیشتر در محتوا و نحوه ارائه پیام از نظر شخصی
3- کمک به تسریع در انتقال پیام و جذب توسط مخاطب
ویژه گیهای ویراستاران :
1- داشتن اطلاعات عمومی و به روز
2- شناخت کارکردهای ادبیات در تنظیم خبر
3- آشنایی کامل با مقولاتی نظیر خبر ، گزارش ، مصاحبه ، مقاله و تفسیر و شناخت تکنیکهای ارائه آنها
4- آشنایی با پوششهای خبری و شیوه های موثر نویسی مثل تهیه چکیده ، تیتر نویسی ، تهیه رپرتاژ و غیره ...
5- آشنایی با عکس ، کاریکاتور ، طرح و کاربردهای رنگ در جذب مخاطب

چارت تشکیلاتی مصوب انجمن بین المللی روزنامه نگاران جهان (دسامبر 1999)
آرشیو عکس و مطلب برای همه موارد می باشد
ساختار سازمانی یک مطبوعه (روزنامه – مجله ) ایده آل :
در اجلاس انجمن بین المللی روزنامه نگاران منتخب جهان در دسامبر 1999 بشرح ذیل تصویب شد.

صاحب امتیاز:
شخصیتی حقیقی یا حقوقی است که مجوز انتشار نشریه را کسب و برای نشریه سرمایه گذاری و سیاستگذاری می کند.

مدیر مسئول:
فرد منتخب صاحب امتیاز یا خود وی می باشد . وی مسئولیت مستقیم کلیه مطالب چاپ شده در نشریه را به عهده داشته و در مقابل مطالبی که در نشریه چاپ می شود باید پاسخگو باشد . مدیر مسئول در دو بخش اداری و تحریریه نقطه نظرات و خط مشی صاحب امتیاز را دیکته می کند و سازمان اداری نشریه مستقیما تحت نظر وی اداره می شود.



  • abolfazl dorodi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی