تعریف ارتباط جمعی
عبارتست از رساندن اطلاعات ، انتقال اندیشه ها ، ایده ها و برداشت ها به عده زیادی
از انسانها در یک زمان بدون در نظر گرفتن مکان و مرزهای جغرافیایی
ارتباطات :
1 )
برون مرزی 2 ) درون مرزی
مخاطب : مخاطب هدف اصلی وسایل ارتباط جمعی در جهت
انتقال پیام
مخاطب کسی است که محتوای پیام به او مربوط می شود . سهمی از پیام
داشته و پیام به منافع و مصالح وی مرتبط می باشد .
دشوارترین قسمت برای عملکرد
بهینه وسائل ارتباط جمعی این است که مفهوم و معنی پیا م برای همه دریافت کنند گان
یکسان نمی باشد . به عبارت دیگر معنای پیام در ذهنیت های مختلف متفاوت بوده و افراد
با توجه به بسیاری از عوامل از جمله فرهنگ ، جایگاه اجتماعی و تربیت مفهوم خاصی را
از یک پیام دریافت می کنند .
افکار عمومی : پدیده ای است اجتماعی که حاصل عکس
العمل اذهان مخاطبان به وسائل ارتباط جمعی می باشد . این افکار حاصل جمع آوریهای
جداگانه افراد نبوده بلکه پدیده ای است سازمان یافته ، محصول ارتباطات و اثرات
متقابل آن .
رابطه مخاطب با رسانه ها
:
الف ) هر چه رسانه بگوید همان می شود . رسانه به رفتار مخاطب شکل
داده و رفتارهای همگانی و کلیشه ای پدید می آورد .
ب ) مخاطب موجودی سرسخت و
فعال است ، خود را در معرض هرپیامی قرار نمی دهد و پیامی را بر می گزیند که با
ذهنیت هایش همخوانی داشته باشد .
ج ) رسانه های همگانی در جهتی حرکت می کنند و
مسیری را برای فعالیت بر می گزینند که با گزینش مخاطب تناسب داشته باشد
.
مخاطب :
1 ) ملی 2 ) فرا ملی
اثرات
ناشی از تبدیل شدن مخاطبان ملی به فراملی :
الف – افزایش ضریب آگاهی و تفکر
جوامع
ب - تغییر در مفاهیم اجتماعی و ایجاد غالب های جدید برای آنها
د –
ایجاد تعاملات جدید در زمینه های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی بین
جوامع
آثار وسائل ارتباط جمعی بر جامعه
:
1 – ایجاد انگیزه ها و نگرشهای مثبت و منفی در جامعه
2 – ایجاد و
رشد رفتارهای مقبول و غیر مقبول اجتماعی
3 – افزایش یا کاهش مشروعیت های سیاسی
حکومتها در دنیا
4 – ایجاد هماهنگی یا از هم گسیختگی فکری در جامعه و پی ریزی
افکار عمومی
تعریف امنیت :
بطور کلی توان یک ملت یا یک فرد در حفظ ارزش های داخلی در مقابل
تهدیدات خارجی را امنیت می گویند .
تاثیر رسانه های جمعی بر امنیت جامعه :
1
– ایجاد یک هویت عمیق و ریشه دار ملی یا ترویج بی هویتی
2 – ایجاد حس مسئولیت و
حساسیت درقبال مصالح عمومی و عمل به قانون
3 – شکل دادن به افکار عمومی متناسب
با مقتضیات امنیتی ، سیاسی و اقتصادی و ...
4 – افزایش ضریب اعتماد افکار عمومی
نسبت به حاکمیت
گزارش :
در
معنای لغوی عبارتست از شرح و تفسیر کردن ، خبر دادن ، اطلاع دادن، تبلیغ و جستجو
کردن ، رسانیدن ، انجام دادن ، اظهار کردن و اداکردن
گزارش : عبارتست از بیان
تشریحی و توصیفی یک خبر، رویداد یا موضوع اجتماعی به عبارت دیگر گزارش ، هنر بیان
مستقیم یا غیر مستقیم واقعیت هاست .
انواع گزارش :
1
) خبری 2 ) غیر خبری
ساختار :
عنوان
مقدمه
متن اصلی
نتیجه (
انتقادات و پیشنهادات ) به ازای هر انتقاد، راه حل را نیز بیان کنید
.
سئوالات :
1- تعریف ارتباط ( طبق
نظریه میکی اسمیت یا کولی ) ؟
2- مفهوم دهکده جهانی چیست ؟
3- پیامدهای
ارتباطات در جوامع انسانی را بطور کلی نام برده ، برای هرکدام دو مورد را بیان
کنید؟
4- تعریف افکار عمومی را بنویسید؟
5- مخاطب را در ارتباط با پیام تعریف
کنید ؟
6- رابطه مخاطب با رسانه ها را بنویسید؟
7- آثار وسایل ارتباط جمعی بر
جوامع را بنویسید؟
تعریف گزارش خبری
:
گزارش خبری نوعی تکنیک انتقال پیام به مخاطب از جریان یک واقعه یا
رویداد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی می باشد که در آن ابتدا خبر یک رویداد
مهم اتفاق افتاده شده در سطح جامعه پخش سپس گزارشگر به سراغ آن رفته و از زوایای
گوناگون به آن می پردازد.
گزارش غیر خبری
:
نوعی تکنیک انتقال پیام به مخاطب می باشد که در آن گزارشگر به
تحقیق ، توصیف یا تحقیق و توصیف یک رویداد می پردازد.
انواع گزارش غیر خبری
:
الف ) گزارش تحقیقی
ب) گزارش توصیفی
ج) گزارش تحقیقی ، توصیفی
تفاوت های گزارش های تحقیقی و توصیفی
:
1 - گزارش های تحقیقی حاصل یافته های علمی و مستندات است . اما
گزارش های توصیفی حاصل تحلیل و ادراکات حسی گزارشگر است .
2 – گزارش های تحقیقی
در رسانه های تخصصی بیشتر کاربرد دارند ، اما گزارش های توصیفی در رسانه های عامه
پسند.
3 – گزارش های تحقیقی بیشتر به ریشه یابی مطالب می پردازند و وارد عمق
موضوعات می شوند ، در حالی که گزارش های توصیفی در سطح موضوعات حرکت می کنند.
4
– گزارش های تحقیقی مستقیما با درک عقلانی مخاطب در ارتباطند ، در حالی که گزارش
های توصیفی در ابتدا با درک حسی بعد با درک عقلانی مخاطب در ارتباطند
.
گزارش تحقیقی ، توصیفی :
این نوع
گزارش تلفیقی از گزارش های توصیفی و تحقیقی است که در آن سعی می گردد مطالب تحقیقی
همراه با مطالب توصیفی در قالبی خواندنی تر و جذاب تر برای مخاطب بیان
شود.
مراحل مختلف تهیه گزارش :
1- پیدا کردن موضوع (سوژه )
2- گرد آوری
اطلاعات در رابطه با سوژه
3- تنظیم گزارش
راههای جمع آوری اطلاعات :
1-
استفاده از اسناد و مدارک ( پیشینه تحقیق ، کتابخانه ای ، اینترنت ، ماهواره ،
منابع و ماخذ)
2- مصاحبه ، تهیه پرسشنامه ، انجام نظر سنجی
3- مشاهده میدانی
4- مشاوره با مسئولان و کارشناسان مرتبط با موضوع
خلاصه نویسی : (چکیده) Abstract
چکیده یک نوشته ،
خلاصه ای است دقیق و صحیح از یک نوشته که ممکن است شامل فشرده تمام مطالب مهم یا
فشرده قسمت های ویژه یا فهرستی از محتوی آن نوشته باشد ، بعبارت دیگر چکیده ارائه
مختصر شده صحیح و واضح از محتوای یک مدک است .
چکیده نویسی :
Abstracting
عبارت است از فرآیند پردازش چکیده و در بردارنده ای از مراحل تهیه
خلاصه ای از یک کتاب ، مقاله ، انواع گزارش ، فیلم ، سی دی و غیره که شامل نکات
اساسی آن باشد.
چکیده نامه : Abstrctingbulletin
مجموعه ای است که در بر
گیرنده چکیدههای مطالب اساسی کتاب ها ، جزوه ها و نشریات است . چکیده نامه جزو
منابع تحقیقاتی دست دوم قرار دارد، زیرا چکیده یک متن نمی تواند همه اطلاعات مورد
لزوم را در اختیار استفاده کننده قرار دهد و تنها راهنمای او می تواند
باشد.
نخستین نشریه ادواری چکیده نویسی در سال 1665 میلادی در پاریس منتشر شد که
هنوز هم منتشر می شود و نخستین مجله چکیده در ایران در سال 1348 در زمینه علوم
اجتماعی توسط مرکز اسناد و مدارک علمی ایران به چاپ رسیده است .
خصوصیات یک
چکیده خوب :
1- پاسخ دهی به خواست مخاطبان ، یعنی چکیده باید با توجه به نیاز
همه مخاظبان تهیه شود بدون توجه به تمایلات گروه خاص .
2- وضوح و روشنی یک چکیده
، یعنی باید بازتابی از مدرک اصلی باشد و تصویری روشن و گویا از متن اصلی ارائه
دهد.
3- کوتاه نویسی ، یعنی چکیده همواره از متن اصلی کوتا تر بوده و بهتر آن
است که در حد یک پاراگراف باشد و در آن نباید برای بیان مفاهیم واضح واژه های اضافی
بکار برده شود واز بکار گیری بیش از حد مترادف ها (هم معنی ها ) و آوردن صفات متعدد
خودداری شود.
4- گزیده نویسی و آوردن نکات مهم ، یعنی زبده ترین مطالب باید از
متن اصلی استخراج و در قالب جملاتی کوتاه بیان شود و ضمن پرداختن به جوهره اصلی متن
از ورود به مباحث حاشیه ای پرهیز نماید.
5- ساده و روان نویسی ، یعنی در تهیه
چکیده از زبان رایج استفاده گردد و از آوردن عبارات و جملات نامصطلح پرهیز گردد و
از بکارگیری کلمات و عبارات گنگ و دو پهلو و مبهم خودداری شود.
6- امانت داری ،
یعنی در تهیه چکیده از متن هدف و پیام اصلی نویسنده باید بطور کامل و صحیح منتقل
گردد و نباید مورد تحریف یا تغییر قرار گیرد
7- انسجام و هماهنگی ، یعنی جملات
باید پیوسته منسجم و با چینشی منطقی بدنبال هم بیاید و نباید منفصل و از هم جدا
باشد.
8- پرهیز از تکرار ، یعنی باید از تکرار و ارائه یک مطلب از دو راه پرهیز
شود.
9- گزارشی بودن چکیده ، یعنی افکار و عقاید شخصی نباید در چکیده دخالت داده
شوند و چکیده نویسی باید از تفسیر ، ارائه نظر و انتقاد خودداری نماید و تنها آنچه
را در متن اصلی است گزارش نماید.
10- رعایت نکات ویرایش و دستوری ، در یک چکیده
رعایت نکات دستوری و ویرایش و نیز هماهنگی و یکنواختی زمان افعال الزامی است
.
11- کامل بودن جملات ، جملات باید کامل باشند و افعال ، حروف اضافه و حروف
تعریف نباید حذف شوند ، بنابراین از آوردن عبارت های کوتاه و بریده بریده پرهیز
شود.
12- خبری بودن جملات ، باید از بکار بردن جمله های سئوالی و جملاتی که بیان
کننده شک و تردید و تعجب باشد خودداری گردد.
13- رعایت سبک نویسنده ، علیرغم
اینکه چکیده نویسی امری است فنی و تخصصی باید سبک و چینش مطالب در چکیده آینه ای از
سبک و نظم نویسنده باشد.
ماخذ شناسی
:
در مواردی که چکیده جدای از متن اصلی عرضه می شود ، لازم است ماخذ
کتاب شناسی اصلی ارائه گردد.
روش چکیده نویسی :
مرحله اول : آشنایی کامل با
مدرک
در این مرحله لازم است چکیده نویسی با دقت بسیار و در صورت لزوم چندین بار
متن مورد نظر را خوانده تا از اهداف نویسنده و از نتیجه گیری های او مطلع
شود.
مرحله دوم : تفکیک مطالب اصلی و لازم از مطالب فرعی و حاشیه ای
محورها
و مطلب اصلی عبارتند از :
الف ) عنوان
ب) اولین جمله چکیده باید اصل موضوع
مقاله را بیان کند.
ج ) اهداف مقاله
د ) روش ها
ح ) نتایج ، یافته ها و
دست آوردها
چ ) تاکیدات ، اولویت ها ، نظم و چینش کلمات اصلی نویسنده
خ )
ارقام و آمار مهم
ذ ) نظریه های جدید اصطلاحات تازه و پیش فرض های
جدید
مطالب فرعی و حاشیه ای عبارتند از :
الف ) مقدمه ها و زمینه چینی های
ورود به بحث اصلی
ب ) تاریخچه بحث
ج ) نقل تفصیلی مطالب
د ) آوردن
نمونه های تاریخی و مثالها
ح ) درج مطالب حاشیه ای و بی ارتباط با موضوع
چ
) مطالب تکراری
خ ) عبارات و جملات مترادف و هم مضمون
ذ ) آوردن مطالب روشن
وبدیهی
و ) جملات معترضه و اشارات تفسیری که آوردن آنها موجبات غیر تخصصی کردن
چکیده را فراهم آورد.
مرحله سوم : یادداشت برداری ( تهیه پیش نویس چکیده )
در
این مرحله مطالب و موارد غیر اصلی حذف و مطالب اصلی و مهم مدارک استخراج می گردد و
از انتقال کلمات زائد و عبارات طولانی از مدرک به چکیده خودداری شده و طرح کلی
چکیده آماده می گردد.
مرحله چهارم : کنترل ، ویرایش و اصلاح پیش نویس
در این
بخش ضروری است چکیده پیش نویس از نطر نقطه گذاری ، املاء درست کلمات حذف مطالب غیر
اصلی و رعایت اختصار کنترل و ویرایش گردد.
مرحله پنجم : نگارش چکیده
انواع چکیده ها:
الف ) چکیده تمام
نما
این نوع چکیده آینه ای تمام نما و روشن از فشرده تمامی بحث های اصلی و یافته
های مدرک اصلی است . چکیده تمام نما طولانی تر از سایر چکیده هاست . گزارشات کوتاه
و مقالات مجله چکیده هایی در حد 100 تا 250 کلمه را طلب می کنند ، اما در چکیده
تمام نما حجم اطلاعاتی که چکیده ارائه می نماید از لحاظ کیفی با حجم اطلاعات ارائه
شده با مدرک اصلی متناسب می باشد .
ب ) چکیده راهنما :
این نوع چکیده در
بردارنده تمامی مباحث اساسی و یافته های مدرک اصلی نیست بلکه از بین مطالب اساسی ،
مطالب مهمتر را برگزیده و ارائه می کند ، این چکیده برای نشان دادن خلاصه مذاکرات
کنفرانس های علمی و تخصصی ماخذ شناسی و کتاب شناسی هااستفاده می گردد.
ج )
چکیده های تمام نما راهنما :
این نوع چکیده مناسب تر از چکیده های تمام نما و
راهنمای محض است قسمتهایی از این چکیده به سبک تمام نما نوشته می شود ، در حالیکه
از بخش های دیگر چکیده راهنما تهیه می شود که با این سبک می توان حداکثر اطلاعات را
در حداقل حجم ارائه نمود .
منابع :
چکیده نویسی مفاهیم و روشها - محمد تقی
مهدوی - مرکز اسناد و مدارک علمی ایران
مرزهای نو در اطلاع رسانی - علی اصغر
شیری - انتشارات چرتکه
تحلیل موضوعی و نمایه سازی - ترجمه علی مزینانی -
کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
چکیده و چکیده نامه - پریچهر اعتمادی - نشریه
فنی مرکز اطلاع رسانی علمی ایران
رسانه ها
:
مطبوعات
رادیو
تلویزیون
تعریف ویراستار:
ویراستار
شخصی است که ضمن پالایش پیام از نقطه نظر تخصصی ، با حذف یا افزودن مفاهیم و علامت
گذاری های پذیرفته شده ، معانی و اهداف موضوع را برای مخاطب روشنی بخشیده و
کارکردهای پیام را افزایش می دهد.
اهداف
ویراستاران:
1- کمک به سلامت ادبی پیام
2- ایجاد جذابیت بیشتر در
محتوا و نحوه ارائه پیام از نظر شخصی
3- کمک به تسریع در انتقال پیام و جذب توسط
مخاطب
ویژه گیهای ویراستاران :
1- داشتن اطلاعات عمومی و به روز
2- شناخت
کارکردهای ادبیات در تنظیم خبر
3- آشنایی کامل با مقولاتی نظیر خبر ، گزارش ،
مصاحبه ، مقاله و تفسیر و شناخت تکنیکهای ارائه آنها
4- آشنایی با پوششهای خبری
و شیوه های موثر نویسی مثل تهیه چکیده ، تیتر نویسی ، تهیه رپرتاژ و غیره ...
5-
آشنایی با عکس ، کاریکاتور ، طرح و کاربردهای رنگ در جذب مخاطب
چارت
تشکیلاتی مصوب انجمن بین المللی روزنامه نگاران جهان (دسامبر 1999)
آرشیو عکس و
مطلب برای همه موارد می باشد
ساختار سازمانی یک مطبوعه (روزنامه – مجله ) ایده
آل :
در اجلاس انجمن بین المللی روزنامه نگاران منتخب جهان در دسامبر 1999 بشرح
ذیل تصویب شد.
صاحب امتیاز:
شخصیتی
حقیقی یا حقوقی است که مجوز انتشار نشریه را کسب و برای نشریه سرمایه گذاری و
سیاستگذاری می کند.
مدیر مسئول:
فرد
منتخب صاحب امتیاز یا خود وی می باشد . وی مسئولیت مستقیم کلیه مطالب چاپ شده در
نشریه را به عهده داشته و در مقابل مطالبی که در نشریه چاپ می شود باید پاسخگو باشد
. مدیر مسئول در دو بخش اداری و تحریریه نقطه نظرات و خط مشی صاحب امتیاز را دیکته
می کند و سازمان اداری نشریه مستقیما تحت نظر وی اداره می شود.
- ۹۳/۰۳/۲۴