ارتباط جمعی

من یکی از دانشجویان رشته روابط عومی در مقطع کاردانی هستم

ارتباط جمعی

من یکی از دانشجویان رشته روابط عومی در مقطع کاردانی هستم

وسائل ارتباط جمعی در دنیای معاصر

دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۲۹ ب.ظ

 در جهان امروز، وسائل ارتباط جمعی شامل روزنامه ، رادیو ، تلویزیون ، سینما و خبرگزاریها  با انتقال لحظه به لحظه اخبار ، اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی ، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی به عهده گرفته اند؛ به طوری که بسیاری از دانشمندان عصر کنونی زتدگی انسان را " عصر ارتباطات" نام گذاشته اند . 

  در هیچ زمانی امکان دسترسی به پیامهای خبری گوناگون همچون امروز وجود نداشته است . وسائل ارتباط جمعی هر روز و هر ساعت با انتشار پیامهای خبری انسان پویا را در جریان رویدادها قرار  می دهند . انسان پویا همواره می کوشد از محیطی که در آن در تکاپوست و جهانی که در آن زندگی  می کند آگاهی داشته باشد و نیازهای خبری و اطلاعاتی خود را جون دیگر نیازهای زندگی تامین نماید . به همین دلیل رسانه های خبری دائم در حال تلاشند تا گزارشهای جامع و کاملی از آنچه در دنیا می گذرد در اختیار خوانندگان ، شنوندگان ، بینندگان و کاربران حود قرار دهند تا آنها بتوانند با داشتن اطلاعات درست تصمیمهای آگاهانه ای در زمینه های مختلف زندگی خود بگیرند .

   امروزه ادراکات ما از مردم و رویدادهای سراسر جهان،که در خارج از دید و تماس ما هستند ، به مقدار زیادی به تصاویری که توسط رسانه های ارتباطی  برای ما فراهم می شود ، بستگی دارد . آنچه در صحنه سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی، ورزشی رخ می دهد ، برای همه مردم قابل دسترس یا تجربه مستقیم نیست . وسائل ارتباط جمعی با ارائه اخبار و اطلاعات گوناگون – آگاهانه یا ناخودآگاه – می کوشند به شکل گیری ذهنیات ما از محیط اطراف کمک نمایند . بنابراین ما به تصاویر ارائه شده  در رسانه ها  به عنوان راهنماهائی برای شکل گیری واقعیتهای اجتماعی  خودمان متکی هستیم .

  در سالهای اخیر تاکیدات تازه ای بر مفهوم شکل گیری واقعیتهای اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین آثار اجتماعی پیامهای ارتباطی مورد بررسی صاحب نظران و پژوهشگران علوم ارتباطات قرار گرفته است . امروزه سوال این نیست که" وسائل ارتباط جمعی چگونه بر نگرشها ، اعتقادات ، باورها و رفتارهای مخاطبان تاثیر می گذارند؟" ، بلکه سوال اینست که" رسانه ها چه کمکی به تبیین مخاطبان از محیط اطراف خود می کنند و چگونه می توانند با انتخابهای خود در زمینه رویدادهای گوناگون بر ارزشها و هنجارها تاثیر گذارند و به شکل گیری ادراکات و ایجاد انگیزه برای مشارکت همگانی مردم کمک نمایند؟" .

 کارکردهای وسائل ارتباط جمعی در جوامع امروز

 الف اطلاع رسانی :

 1- ارائه اطلاعات در زمینه رویدادها و وضعیت جامعه خودی وسایر جوامع .

 2-  ربط دادن مناسبات قدرت با مردم با هدف دستیابی به توسعه. ( زمینه قوانین ، مالیات)

 ب همبستگی :

 1- ارائه تفسیر و توضیح رویدادها از سوی رسانه ها به مردم تاثیر زیادی در ایجاد همبستگی دارد.

 2- تاثیر گذاری رسانه ها بر همبستگی جامعه با فراهم نمودن شکل گیری هنجارها وحمایت از آنها.

 3- تسهیل در فرآیند جامعه پذیر کردن مردم .

 4- همنواختی فعالیتهای مجزا و مختلف در جامعه .

 5 – ایجاد اجماع یا همنوائی .

 6 –برقراری نظم در زمینه اولویتها .

 پ استمرار و اتصال

  این کارکرد هم به بقای یک ارزش کمک می نماید و هم اینکه اجازه می دهد آن ارزش یا  مورد بقایافته به ارزشها و موارد دیگر متصل شود و شامل این موارد است :

1 – بیان فرهنگ غالب .

 2 – فراهم نمودن رشد فرهنگها و توسعه فرهنگهای جدید .

 3- حفظ ارزشهای جماعتی و ادغام آنها در ارزشهای اجتماعی .

 ت سرگرمی :

 شامل فراهم نمودن سرگرمی و فراهم ساختن منبعی برای تمدد اعصاب و استراحت مردم و کاستن از تنشهای آنهاست . این کارکرد در زمانهای قدیم از طریق گفت و گو میان افراد و بعد از طریق کتاب و رادیو و تلویزیون و اکنون عمدتا توسط ارتباطات از طریق رایانه صورت می پذیرد .

 ث بسیج :

 چالش تنها بند این قسمت است و به معنای دست و پنجه نرم کردن با موضوعی ( به مفهوم مثبت) است . امروزه رسانه ها از طریق دست و پنجه نرم نمودن با هدفهای اجتماعی در زمینه های اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی و ... قصد دارند کارکردهای خود را به خوبی انجام دهند .

 مثال : بسیج رسانه ها برای مشارکت مردم در طرح ریشه کنی فلج اطفال یا بسیج رسانه ها برای استفاده مردم از وسائل حمل و نقل عمومی شهری به جای خودروهای شخصی .

  • abolfazl dorodi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی